Ochrona antyspamowa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Baza Wiedzy cybo.pl
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 1: Linia 1:
[[Serwis cybo.pl]] objęty jest ochroną antyspamową opartą na [[#Filtr antyspamowy|filtrze antyspamowym]] oraz opcjonalnych [[#Czarne listy DNS nadawców|czarnych listach DNS nadawców]].
= Filtr antyspamowy =
Wiadomości e-mail przychodzące do serwisu cybo.pl są automatycznie skanowane przez filtr antyspamowy oparty na [https://pl.wikipedia.org/wiki/Otwarte_oprogramowanie open source]-owym projekcie [https://spamassassin.apache.org/ SpamAssassin]. W przypadku jeśli filtr uzna przychodzącą wiadomość e-mail za spam, trafia ona foldera pocztowego <tt>Spam</tt> (w przypadku wiadomości kierowanej do osobistej skrzynki pocztowej) lub do kolejki <tt>Spam</tt> (w przypadku wiadomości kierowanej do [[ITS]]).
Choć filtr antyspamowy stosuje zaawansowane mechanizmy odróżniania co jest spamem a co jest wartościową przesyłką, to możliwe są sytuacje (szczególnie na początku używania serwisu) gdy automat błędnie sklasyfikuje wiadomość (np. nie uzna spamu za spam lub też wiadomość wartościowa trafi do foldera/kolejki <tt>Spam</tt>). W takich przypadkach konieczne jest douczanie filtra antyspamowego poprzez:
* przesuwanie wartościowych wiadomości z foldera/kolejki <tt>Spam</tt> do innego foldera/kolejki niż <tt>Spam</tt> i <tt>Kosz</tt>, np. do foldera <tt>Odebrane</tt> / kolejki <tt>BOK</tt>,
* przesuwanie nierozpoznanego przez automat spam-u z innego foldera/kolejki (np. z kolejki <tt>BOK</tt>) do foldera/kolejki <tt>Spam</tt> (w aplikacji [[ITS]] można wykonać tę operację szybko wciskając przycisk <tt>Spam</tt> w menu zgłoszenia).
Filtr antyspamowy w momencie przesuwania wiadomości jw. uczy się automatycznie na swoich błędach i w przyszłości będzie lepiej dopasowywał swoje decyzje do preferencji użytkownika (w przypadku skrzynek osobistych każdy użytkownik uczy filtr indywidualnie a w przypadku [[ITS]] wszyscy agenci obsługujący w nim zgłoszenia uczą wspólny filtr tej aplikacji).
Folder/kolejkę <tt>Spam</tt> należy regularnie przeglądać i usuwać z niego stare, niechciane przesyłki a wartościowe wiadomości przenosić do innych folderów/kolejek jw. W przypadku aplikacji [[ITS]] zgłoszenia niechciane można zamykać w kolejce <tt>Spam</tt> (zostaną automatycznie przeniesione do kolejki <tt>Kosz</tt> przez zadanie agenta automatycznego) lub przenosić ręcznie do kolejki <tt>Kosz</tt> (co automatycznie zamknie te zgłoszenia). Skonfigurowane domyślnie zadanie agenta automatycznego usuwa zamknięte zgłoszenia w kolejce kosz, niezmienione od ponad roku.
Na życzenie [[Abonent|abonenta]] [[Operator|operator]] może skonfigurować automatyczne generowanie (np. co 24h) zgłoszeń w [[ITS]] z zadaniem sprawdzenia kolejki <tt>Spam</tt>.
W przypadku jeśli program pocztowy użytkownika posiada własny mechanizm antyspamowy, wtedy można ten mechanizm wyłączyć lub dostosować tak aby oznaczenie wiadomości e-mail w programie pocztowym jako spam przenosiło tę wiadomość do foldera <tt>Spam</tt> a w przypadku oznaczenia wiadomości w folderze <tt>Spam</tt> jako chcianej, przenosiło ją do innego foldera niż <tt>Spam</tt> i <tt>Kosz</tt> (np. <tt>Odebrane</tt>). Patrz [[Thunderbird#Ochrona_antyspamowa|przykład konfiguracji w Thunderbird]].
Zobacz też:
*[https://en.wikipedia.org/wiki/Apache_SpamAssassin Apache SpamAssassin]
= Czarne listy DNS nadawców =
= Czarne listy DNS nadawców =


Linia 29: Linia 7:


Uwagi:
Uwagi:
* Adresy IP systemów nadających przychodzące wiadomości e-mail przy użyciu SMTP (na port 25) od nadawców, którzy nie pasują do [[Reguły przyjmowania wiadomości e-mail|reguł przyjmowania]] będą wysyłane (bez szyfrowania) w celu weryfikacji do serwerów umieszczonych na liście <tt>Czarne listy DNS nadawców</tt> co może obniżać ochronę prywatności.
* W przypadku jeśli lista <tt>Czarne listy DNS nadawców</tt> w ustawieniach [[E-mail|aplikacji e-mail]] w [[Adm|panelu administracyjnym]] jest pusta, wtedy przychodzące wiadomości e-mail nie są kontrolowane za pomocą mechanizmu [https://pl.wikipedia.org/wiki/DNSBL DNSBL] (nadal jednak są chronione za pomocą [[#Filtr antyspamowy|filtra antyspamowego]]).
* W przypadku jeśli lista <tt>Czarne listy DNS nadawców</tt> w ustawieniach [[E-mail|aplikacji e-mail]] w [[Adm|panelu administracyjnym]] jest pusta, wtedy przychodzące wiadomości e-mail nie są kontrolowane za pomocą mechanizmu [https://pl.wikipedia.org/wiki/DNSBL DNSBL] (nadal jednak są chronione za pomocą [[#Filtr antyspamowy|filtra antyspamowego]]).
* Adresy IP systemów nadających przychodzące wiadomości e-mail przy użyciu SMTP (na port 25) od nadawców, którzy nie pasują do [[Reguły przyjmowania wiadomości e-mail|reguł przyjmowania]] będą wysyłane (bez szyfrowania) w celu weryfikacji do serwerów umieszczonych na liście <tt>Czarne listy DNS nadawców</tt>.


Zobacz też:  
Zobacz też:  

Wersja z 10:45, 26 lis 2023

Czarne listy DNS nadawców

Opisane w tym punkcie usługi DNSBL nie są świadczone ani wspierane przez Operatora a Abonent może korzystać z nich na własne ryzyko. Korzystanie z tych usług wiąże się z przekazywaniem podmiotom zewnętrznym adresów IP nadawców e-mail przychodzących do serwisu cybo.pl.

Funkcja Czarne listy DNS nadawców znajdująca się w ustawieniach aplikacji E-mail w panelu administracyjnym pozwala zdefiniować listę usług typu DNSBL świadczonych przez zewnętrznych dostawców, których serwis cybo.pl ma używać w celu blokowania niechcianych nadawców wiadomości e-mail.

W przypadku jeśli lista ta jest niepusta, wtedy każda wiadomość e-mail przychodząca do serwisu cybo.pl za pomocą SMTP (na port 25), która nie została zakwalifikowana przez reguły przyjmowania wiadomości e-mail, aby została przyjęta musi pochodzić z IP nadawcy, który nie jest zablokowany przez żadną z usług DNSBL z tej listy.

Uwagi:

  • Adresy IP systemów nadających przychodzące wiadomości e-mail przy użyciu SMTP (na port 25) od nadawców, którzy nie pasują do reguł przyjmowania będą wysyłane (bez szyfrowania) w celu weryfikacji do serwerów umieszczonych na liście Czarne listy DNS nadawców co może obniżać ochronę prywatności.
  • W przypadku jeśli lista Czarne listy DNS nadawców w ustawieniach aplikacji e-mail w panelu administracyjnym jest pusta, wtedy przychodzące wiadomości e-mail nie są kontrolowane za pomocą mechanizmu DNSBL (nadal jednak są chronione za pomocą filtra antyspamowego).

Zobacz też: